Jak (ne)komunikovat s úřady

Tipy na základě zkušeností z obou stran barikády.

Několik osvědčených frází:

  1. „Co s tím budete dělat?“ Vděčné, naprosto univerzální, lze použít téměř na všechny typy situací. Ideálně interpretovat významně zvýšeným hlasem. Jakákoli reakce protistrany vám pak nabije na ustálené tvrzení „Zase na nás kašlou.“
  2. „Jde přece o bezpečnost dětí.“ Další z téměř univerzálních argumentů. S velikou výhodou, že jakákoli nesouhlasná reakce je v tomto případě naprosto společensky nepřípustná a staví úředníka tam, kde ho potřebujeme mít, tedy do zavrženíhodné role Herodese a vraha malých dětí. Mírnější obdoba pro začátečníky je Dokud se něco někomu nestane.
  3. „Já to řeknu do Novy“ Tato fráze patří spíš do kategorie „retro“. Televize pomalu ztrácí společenský vliv a daleko rychlejší a jednoduší je napsat o neschopnosti úředníka na Facebook, kde jako bonus získáte pochopení od ostatních diskutujících.
  4. „Jste placený z mých daní.“ Musíte připomenout neochotnému úředníkovi, že si každý měsíc odtrháváme od úst, aby on mohl trávit luxusní dovolené v Karibiku.
  5. „Jste horší jak za komunistů“ alt. „To za nás nebejvalo“. Ať si uvědomí, že jde o nejhorší poskytování služeb občanům od r. 1918.
  6. „Na sekání trávy /alt. cokoli/ máte, ale na vysazení růží /alt. cokoli/ne.“ Je třeba upozornit na nesmyslné přerozdělování rozpočtu. A financování činností, které jistě vůbec nikoho nezajímají.

A teď vážněji.

  1. Přesvědčte se, že mluvíte s někým, kdo má alespoň potenciální pravomoc vám pomoci. Je neúčinné, když svoje trápení dopodrobna vylíčíte někomu, kdo vám posléze sdělí, že on má na starosti vakcinaci lišek proti vzteklině.
  2. Hledejte přijatelné řešení. Není vhodné pouštět se do boje s někým, kdo má pravomoc vám ve vaši situaci (byť někdy ne příliš efektivně) pomoct. Ochota k této pomoci pak výrazně klesá. Vyplácí se být otevřený k variantním řešení a naslouchat protistraně.
  3. Jeden z nejhorších úřednických nešvarů je ignorace. Pokud nedostanete na svůj podnět odpověz do 30 dní, daných zákonem (§ 71 správního řádu), pak lze s dodržením všech náležitostí podat žádost dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, která je evidovaná ve zvláštním režimu a tázaný je povinen odpovědět do 15 dní a odpovědi 1x ročně zveřejnit.
  4. Pokud máte podezření na nesprávný postup úředníka, kontaktujete jeho nadřízeného. Pokud máte podezření na nesprávný postup nadřízeného, kontaktujte politické vedení (ideálně gesčního radního). Předem si ověřte, zda po nich nepožadujete postupy v rozporu se zákonem, byť by byly sebelogičtější. V takovém případě totiž pomůže pouze šťastná ruka u nejbližších parlamentních voleb.
  5. Zůstaňte slušní a věcní. To stojí v záplavě byrokracie sebeovládání hodné zenového mistra. Nicméně nemá smysl si přidělávat další problémy (Za „znevážení postavení úřední osoby při výkonu její pravomoci“ hrozí dle zákona pokuta až do výše 10 000 Kč).
  6. Nikdo vám nedokáže dát tolik kolik vám někde dokáží slíbit. Text je kamarád. Až příliš často se najdou případy, kdy úředník vypustí z hlavy vše probrané hned po vašem odchodu nebo se v problematice nedokáže zorientovat. Přineste na jednání sepsaný stručný přehled problematiky, který úředníkovi zanecháte a pro jistotu ještě zašlete e-mailem. Pokročilejší varianta je vypracovat zápis z jednání a zaslat ho všem účastníkům k potvrzení.

Známou věcí je, že cokoli lidé dělají, je vedeno snahou o naplnění jejich potřeb. Nedostatek (čehokoli) generuje konflikty. Jako lidé děláme pro naplnění svých potřeb to nejlepší, co v dané situaci dokážeme. Ať už volíme jakékoli strategie, nezapomínejme své lidství.

Martin Tumpach

Též se hodí

Komunikační desatero pro pacienty z pera Ministerstva zdravotnictví

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *