Čím dál častěji se na nás obracíte s návrhy optimalizace dopravního režimu v našich ulicích. Výhledově bude na našich ulicích aut spíše přibývat, ze zkušenosti víme, že každá změna se projeví pozitivně či negativně na dalších místech (mnohdy tam, kdo to nikdo neočekává) a že vymahatelnost i těch nejúčinnějších předpisů má své limity.
Do Prahy denně dojíždí na 300 000 lidí, především ze Středočeského kraje. Do roku 2050 má žít v Praze na 2 miliony lidí. Už teď má Praha prakticky jedno registrované auto na obyvatele. Za posledních 30 let se počet registrovaných aut v Praze ztrojnásobil (a že to není virtuální číslo, ukazuje i trojnásobný nárůst naměřených vozokilometrů ve stejném časovém horizontu). Průměrná obsazenost auta je 1,3 pasažéra. Přitom jedno auto vyžaduje 12,5 m² městského prostoru (parkovací standard).
Problematiku probírala naše komise výstavby a dopravy a v rámci odborných konzultací jsem se obrátil i na místěn příslušný odbor dopravy a městskou a dopravní policii. Dle dopravní policie obecně platí, že užívat pozemní komunikace obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny, smí každý. Omezit vjezd některým vozidlům užitím dopravního značení by bylo možné v případě, že by to nezbytně vyžadovala bezpečnost a plynulost silničního provozu nebo jiný důležitý veřejný zájem. Dopravní značení „Průjezd zakázán“ znamená, že řidič nesmí bez důvodu vjet do takto označeného úseku, nikoliv, že v něm musí zastavit. Dále upozorňují na problematické šířkové poměry v ulicích. (Při stání vozidla je povinnost ponechat 3 m volného jízdního pruhu pro každý směr jízdy). Odbor dopravy žádá návrh větších změn doložit dopravním průzkumem. Městská policie vyčlenila pro Ďáblice dva strážníky, kteří ale bývají odvoláváni i na jiná místa po celém území Prahy 8. Se strážníky jsme domluveni, že se zaměří na vytipované problematické ulice. Strážnicí řeší nejčastěji jízdu v protisměru, zákaz vjezdu nákladních vozidel nebo špatné parkování. Dodržování předepsané rychlosti nebo přednosti zprava patří v Ďáblicích z velké části do kompetencí Policie ČR. Nejvíce pak bojujeme s vymahatelností zákazu vjedu mimo dopravní obsluhy.
Zlepšení dopravních podmínek můžeme očekávat s dokončením rekonstrukce Ďáblické ulice a za jasně daných okolností a dodržení podmínek MČ i s vybudováním pražského okruhu. Zároveň chci nechat zpracovat odbornou dopravní studii s doporučením nejúčinnějších úprav dopravního režimu a tyto úpravy postupně realizovat. Také bych rád zohlednil zkušenosti vás, uživatelů ďáblických ulic. Proto se mi se svými podněty a připomínkami neváhejte ozvat např. prostřednictvím e-mailu na starosta@dablice.cz.
Martin Tumpach
starosta, chodec, řidič a koloběžkář