AKTUALIZACE: 23. 9. 2025

Nahlášení vraku
Problematika autovraků v ďáblických ulicích je jedním z našich prioritních témat. Jednak může být vrak řešen, až poté, co má déle jak 6 měsíců propadlou technickou. U některých z vraků jsme tedy nuceni čekat na vypršení této lhůty. V horším případě se stává, že vrak je odstaven na pozemku, který není vedený jako pozemní komunikace a Správa služeb hl. m. Prahy (SSHMP) není pak oprávněna ho z pozemku odstranit.
SSHMP po oznámení o výskytu vraku provádí místní šetření vozidla přímo na místě jeho výskytu. K tomuto šetření by mělo dojít do pěti pracovních dnů od převzetí oznámení. Pokud na základě našeho návrhu vyhodnotí Silniční správní úřad (dále jen „SSÚ“) vozidlo jako vozidlo technicky nezpůsobilé (dále jen „vrak“), uloží provozovateli/majiteli povinnost, vrak odstavený na dálnici, silnici, místní komunikaci, nebo veřejně přístupné účelové komunikaci odstranit a odstavit mimo takovou pozemní komunikaci. Po marném uplynutí 2 měsíců ode dne, kdy byla pravomocně uložena povinnost, lze vrak z pozemní komunikace odstranit. Dne 15. 9. 2015 byla Poslaneckou sněmovnou schválena velká novela zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích s účinností od 31. prosince 2015. Tato novela zákona o pozemních komunikacích významně změnila podmínky pro odstraňování vraků vozidel z pozemních komunikací. Je zde uvedena nová definice autovraku: „silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla“. Zákonná definice vraku je nyní natolik přísná, že ji nesplňuje mnoho nepojízdných vozidel, i když dlouhodobě stojí na jednom místě. Dle jednoho z výkladů znění zákona, které máme od městské policie mohou být za vrak označena jenom ta vozidla, která jsou bez motoru, části karoserie nebo podvozku. Zrezivělé, na první pohled nepojízdné automobily v některých případech prý nesplňují stávající definici vraku. Zároveň je administrativně velmi problematické odtažení auta, pokud zjevně netvoří překážku silničního provozu. A to ani v případě, kdy je odstaveno v rozporu s dopravními předpisy. Nezáleží na tom, zda je na autě SPZ či nikoli. K novele vedla zákonodárce judikatura soudů, která staví nedotknutelnost soukromého vlastnictví nad veřejný zájem. Je otázkou nakolik je tento postup správný či praktický. K efektivnímu vyřešení situace je třeba v první řadě novelizovat zákon o pozemních komunikacích. Naštěstí se nám v nedávné době podařilo navázat spolupráci s městskou policií ve společném působení na SSHMP, která v současné době zajišťuje odstraňování vraků.
Poměrně přesně informuje o problematice např. iRozhlas.
Martin Tumpach
